Safe PC Kids
Μάθημα υπολογιστών για παιδιά
Από ποια ηλικία να ξεκινήσω;
Από ποια ηλικία να ξεκινήσω;
Η χρήση της τεχνολογίας στις μέρες μας έχει επιτρέψει τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για παιδιά πολύ μικρής ηλικίας. Όπως πάντα έτσι και στις μέρες μας οι γονείς προσπαθούν να δουν πότε είναι ο σωστός χρόνος για να δώσουν πρόσβαση στο παιδί τους στο μαγικό κόσμο των υπολογιστών.
Το ψυχολογικό κομμάτι και το κλίμα που υπάρχει στο σπίτι για την τεχνολογία πάντα παίζουν ρόλο, όπως και η τάση του παιδιού.
- Δικαιολογίες για να μην ξεκινήσει ένα παιδί μαθήματα πληροφορικής ή έστω και να έχει πρόσβαση στην τεχνολογία από μικρό ακούγονται πολλές, ηλεκτροστατικά κύματα, οθόνες με περίεργη ακτινοβολία, φόβος για εθισμό, μείωση φαντασίας κλπ.
- Αντίστοιχα πολλοί λόγοι υπάρχουν για να ξεκινήσει κάποιος όπως το καταπληκτικό εκπαιδευτικό υλικό, τα οπτικοακουστικά μέσα που μπορούν να περάσουν θετικά μηνύματα στα παιδιά, η μεγαλύτερη εξοικείωση που αποκτά κάποιος που ξεκινά νωρίς σε ένα εργαλείο που σίγουρα θα χρησιμοποιήσει κα.
Οπότε πως αποφασίζουμε;
Κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερη για αυτό ας προσπαθήσουμε να δούμε τα δεδομένα από όλες τις πλευρές. Από την τεχνολογική πλευρά αλλά και από την κοινωνική πλευρά.
Κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερη για αυτό ας προσπαθήσουμε να δούμε τα δεδομένα από όλες τις πλευρές. Από την τεχνολογική πλευρά αλλά και από την κοινωνική πλευρά.
Η τεχνολογία Touch έχει έρθει.
Προσφέρει τη δυνατότητα να μη θέλουμε ποντίκι για να ξεκινήσουμε τη χρήση του υπολογιστή, με αποτέλεσμα να μπορούμε να δώσουμε σε ένα δίχρονο μια τέτοια συσκευή που να μπορεί να τη λειτουργήσει. Μπορεί να δει εύκολα φωτογραφίες και βίντεο, να ακούει τραγούδια, να ανοίξει εφαρμογές. Δε λέω τηλέφωνο γιατί κάποιοι είναι ιδιαίτεροι με την ακτινοβολία μιας συσκευής τηλεφώνου.
(Αν είναι τηλέφωνο η touch συσκευή σας απλά απενεργοποιήστε τις λειτουργίες τηλεφώνου για μηδενική ακτινοβολία την ώρα που δίνετε πρόσβαση στο παιδί). Έτσι θα μπορέσουμε να του δώσουμε ερεθίσματα που με τους πατροπαράδοτους τρόπους θα δυσκολευόμασταν. Υπάρχουν πολλές εφαρμογές για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν τα βασικά, όπως τα χρώματα, τα ζώα, τις νότες με τρόπους που δεν είχαμε καν φανταστεί στο παρελθόν. Μια τέτοια συσκευή μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε μαζεμένη γνώση πολλών επιτραπέζιων παιχνιδιών στα χέρια μας με πολύ λιγότερο κόστος αλλά και καλύτερη κατεύθυνση στις ανάγκες και τις αδυναμίες του παιδιού μας.
Προσοχή αυτό δε μειώνει καθόλου την ανάγκη που έχει το παιδί να παίξει και με ένα κανονικό επιτραπέζιο. Να ακουμπήσει πραγματικά πιόνια και να έχει πραγματικούς αντιπάλους απέναντι του. Απλά μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε περισσότερες επιλογές για την εκπαίδευση του μικρού μας.
Προσφέρει τη δυνατότητα να μη θέλουμε ποντίκι για να ξεκινήσουμε τη χρήση του υπολογιστή, με αποτέλεσμα να μπορούμε να δώσουμε σε ένα δίχρονο μια τέτοια συσκευή που να μπορεί να τη λειτουργήσει. Μπορεί να δει εύκολα φωτογραφίες και βίντεο, να ακούει τραγούδια, να ανοίξει εφαρμογές. Δε λέω τηλέφωνο γιατί κάποιοι είναι ιδιαίτεροι με την ακτινοβολία μιας συσκευής τηλεφώνου.
(Αν είναι τηλέφωνο η touch συσκευή σας απλά απενεργοποιήστε τις λειτουργίες τηλεφώνου για μηδενική ακτινοβολία την ώρα που δίνετε πρόσβαση στο παιδί). Έτσι θα μπορέσουμε να του δώσουμε ερεθίσματα που με τους πατροπαράδοτους τρόπους θα δυσκολευόμασταν. Υπάρχουν πολλές εφαρμογές για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν τα βασικά, όπως τα χρώματα, τα ζώα, τις νότες με τρόπους που δεν είχαμε καν φανταστεί στο παρελθόν. Μια τέτοια συσκευή μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε μαζεμένη γνώση πολλών επιτραπέζιων παιχνιδιών στα χέρια μας με πολύ λιγότερο κόστος αλλά και καλύτερη κατεύθυνση στις ανάγκες και τις αδυναμίες του παιδιού μας.
Προσοχή αυτό δε μειώνει καθόλου την ανάγκη που έχει το παιδί να παίξει και με ένα κανονικό επιτραπέζιο. Να ακουμπήσει πραγματικά πιόνια και να έχει πραγματικούς αντιπάλους απέναντι του. Απλά μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε περισσότερες επιλογές για την εκπαίδευση του μικρού μας.
Άρα μπορεί ένα παιδί 2 ετών να έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικές συσκευές;
Στην ευαίσθητη αυτή ηλικία 2 έως 4,5 είναι και οι γονείς ευαίσθητοι. Ιδιαίτερα αυτοί που έχουν μελετήσει τα κακά της τηλεόρασης και ίσως έχουν καταφέρει να έχουν τα παιδιά τους με πολύ μικρή επίδραση από αυτή. Σίγουρα αυτές οι οικογένειες δεν είναι έτοιμες για τέτοιες κινήσεις και σίγουρα δεν μένουν πίσω τα παιδιά τους. Αν όμως ήδη υπάρχουν οι συσκευές στο σπίτι και υπάρχει θετική διάθεση, η πρόσβαση με συγκεκριμένες εφαρμογές κατηγορίας baby μπορεί να ξεκινήσει. Παιχνίδια με νότες και ζωάκια θα βρείτε εύκολα.
Στην ευαίσθητη αυτή ηλικία 2 έως 4,5 είναι και οι γονείς ευαίσθητοι. Ιδιαίτερα αυτοί που έχουν μελετήσει τα κακά της τηλεόρασης και ίσως έχουν καταφέρει να έχουν τα παιδιά τους με πολύ μικρή επίδραση από αυτή. Σίγουρα αυτές οι οικογένειες δεν είναι έτοιμες για τέτοιες κινήσεις και σίγουρα δεν μένουν πίσω τα παιδιά τους. Αν όμως ήδη υπάρχουν οι συσκευές στο σπίτι και υπάρχει θετική διάθεση, η πρόσβαση με συγκεκριμένες εφαρμογές κατηγορίας baby μπορεί να ξεκινήσει. Παιχνίδια με νότες και ζωάκια θα βρείτε εύκολα.
Πόση χρήση λοιπόν να κάνει ένα παιδί;
Η τηλεόραση ίσως είναι ένα καλό συγκριτικό για τη χρήση του υπολογιστή.
Έχοντας περάσει και εγώ από αυτό το στάδιο με τα δικά μου ερεθίσματα και τις δικές μου εμπειρίες βλέπω ότι οι γονείς και ιδιαίτερα αυτοί που μεγαλώνουν το πρώτο παιδί χρειάζονται εκπαίδευση σε κάθε επίπεδο για να κάνουν σωστές επιλογές και μάλιστα δεν είναι σίγουροι 100% για κάθε μια από αυτές. Πρώτα λοιπόν λέμε καθόλου τηλεόραση και βλέπουμε που θα μας πάει, μετά βρίσκουμε κάποιες καλές σειρές και διαπιστώνουμε ότι λίγη «καλή» τηλεόραση δεν κάνει κακό. Για να ορίσουμε όμως κάποια εκπομπή ως καλή πρέπει να τη δούμε και εμείς οι γονείς και σίγουρα στην ηλικία 2-3 ετών βλέπουμε τις σειρές των παιδιών, αλλά για πόσο; Και σίγουρα μας ενοχλούν κάποιες λέξεις όπως «ανόητε» ή «βλάκα» που δεν θέλουμε να ακούνε τα παιδιά μας αλλά από πότε θα μπορούν; Αυτές οι εμπειρίες που έχουμε μεγαλώνοντας τα παιδιά μας, βάζοντας όρια, τα οποία τροποποιούμε ανάλογα με τις εμπειρίες που ζούμε εμείς και τα παιδιά μας, καθορίζουν τις επιλογές μας.
Η τηλεόραση ίσως είναι ένα καλό συγκριτικό για τη χρήση του υπολογιστή.
Έχοντας περάσει και εγώ από αυτό το στάδιο με τα δικά μου ερεθίσματα και τις δικές μου εμπειρίες βλέπω ότι οι γονείς και ιδιαίτερα αυτοί που μεγαλώνουν το πρώτο παιδί χρειάζονται εκπαίδευση σε κάθε επίπεδο για να κάνουν σωστές επιλογές και μάλιστα δεν είναι σίγουροι 100% για κάθε μια από αυτές. Πρώτα λοιπόν λέμε καθόλου τηλεόραση και βλέπουμε που θα μας πάει, μετά βρίσκουμε κάποιες καλές σειρές και διαπιστώνουμε ότι λίγη «καλή» τηλεόραση δεν κάνει κακό. Για να ορίσουμε όμως κάποια εκπομπή ως καλή πρέπει να τη δούμε και εμείς οι γονείς και σίγουρα στην ηλικία 2-3 ετών βλέπουμε τις σειρές των παιδιών, αλλά για πόσο; Και σίγουρα μας ενοχλούν κάποιες λέξεις όπως «ανόητε» ή «βλάκα» που δεν θέλουμε να ακούνε τα παιδιά μας αλλά από πότε θα μπορούν; Αυτές οι εμπειρίες που έχουμε μεγαλώνοντας τα παιδιά μας, βάζοντας όρια, τα οποία τροποποιούμε ανάλογα με τις εμπειρίες που ζούμε εμείς και τα παιδιά μας, καθορίζουν τις επιλογές μας.
Προσοχή στη μη ελεγχόμενη χρήση!
Αυτά συμβαίνουν στις καλές περιπτώσεις-συνθήκες, οι υπόλοιποι πρέπει να πάνε τα παιδιά στον παππού και τη γιαγιά για πολλές ώρες και εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά!!! Η πρόσβαση στην τηλεόραση και στα παιδικά είναι το δυνατό χαρτί του παππού. Είναι η σοκολάτα, η μερέντα του, το γλύκισμα που θα κάνει τα εγγόνια να τον αγαπήσουν. Και οι γονείς τρέχουν να κλείσουν τρύπες.
Αυτά συμβαίνουν στις καλές περιπτώσεις-συνθήκες, οι υπόλοιποι πρέπει να πάνε τα παιδιά στον παππού και τη γιαγιά για πολλές ώρες και εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά!!! Η πρόσβαση στην τηλεόραση και στα παιδικά είναι το δυνατό χαρτί του παππού. Είναι η σοκολάτα, η μερέντα του, το γλύκισμα που θα κάνει τα εγγόνια να τον αγαπήσουν. Και οι γονείς τρέχουν να κλείσουν τρύπες.
Επιστρέφοντας στους υπολογιστές η κατάσταση είναι ίδια. Η πρόσβαση που θα έχουν τα παιδιά καθορίζει τη θετική ή την αρνητική επίδραση της χρήσης. Όπως και με την τηλεόραση, χρειάζεται μέτρο και συγκεκριμένος χρόνος πρόσβασης. Όπως και με την τηλεόραση, χρειάζεται συγκεκριμένη επιλογή περιεχομένου που μόνο οι γονείς μπορούν να κάνουν. Αν τηρηθούν οι κανόνες το αποτέλεσμα είναι καλύτερο καθώς ο υπολογιστής ΔΕΝ είναι τηλεόραση, είναι διαδραστικός και μπορεί να δώσει ερεθίσματα και αντιδράσεις που η παθητική στην παρακολούθηση τηλεόραση δεν πλησιάζει.
Πόσο χρόνο να παίξουν τα παιδιά λοιπόν;
Η δύσκολη αυτή ερώτηση δεν έχει ξεκάθαρη απάντηση όποτε μην περιμένετε να σας πω 25 λεπτά τη μέρα καθώς ακόμα και αυτή η λογική απάντηση μπορεί να μην ταιριάζει στο παιδί σας. Ευτυχώς όμως για εσάς η ζωή με τα τρεξίματα της δεν επιτρέπει υπερβολές και δίνει μόνη της ξεκάθαρες απαντήσεις. (Το πρωί σχολείο, το μεσημέρι ξεκούραση, το απόγευμα διάβασμα και λίγο παιχνίδι). Να πω απλά ότι γενικά ο χρόνος χρήσης θα πρέπει να αθροίζεται με τον τηλεοπτικό. Αν επιτρέπουμε δηλαδή μισή ώρα τηλεόρασης και θέλουμε να κάνουμε χρήση και του υπολογιστή θα πρέπει να πάρουμε από το χρόνο της τηλεόρασης.
Η δύσκολη αυτή ερώτηση δεν έχει ξεκάθαρη απάντηση όποτε μην περιμένετε να σας πω 25 λεπτά τη μέρα καθώς ακόμα και αυτή η λογική απάντηση μπορεί να μην ταιριάζει στο παιδί σας. Ευτυχώς όμως για εσάς η ζωή με τα τρεξίματα της δεν επιτρέπει υπερβολές και δίνει μόνη της ξεκάθαρες απαντήσεις. (Το πρωί σχολείο, το μεσημέρι ξεκούραση, το απόγευμα διάβασμα και λίγο παιχνίδι). Να πω απλά ότι γενικά ο χρόνος χρήσης θα πρέπει να αθροίζεται με τον τηλεοπτικό. Αν επιτρέπουμε δηλαδή μισή ώρα τηλεόρασης και θέλουμε να κάνουμε χρήση και του υπολογιστή θα πρέπει να πάρουμε από το χρόνο της τηλεόρασης.
Τι να προσέξουμε.
Να προσέξουμε ότι ο υπολογιστής ή μια συσκευή touch όπως ipad, iphone, ipod κλπ μας δίνει τη δυνατότητα να απασχολήσουμε τους μικρούς μας και σε δύσκολες στιγμές όπως σε μια ώρα αναμονής στο γιατρό, ή μια στιγμή εργασίας στο σπίτι, με αποτέλεσμα να αφήνουμε το παιδί να παίξει όχι για να έχει ποιοτικό χρόνο αλλά για να ησυχάσει. (Αυτό μπορεί να σας φέρει σε δύσκολη θέση στο μέλλον αλλά δεν θα πω περισσότερα καθώς εδώ συζητάμε για την ποιοτική ώρα χρήσης)
Να προσέξουμε ότι ο υπολογιστής ή μια συσκευή touch όπως ipad, iphone, ipod κλπ μας δίνει τη δυνατότητα να απασχολήσουμε τους μικρούς μας και σε δύσκολες στιγμές όπως σε μια ώρα αναμονής στο γιατρό, ή μια στιγμή εργασίας στο σπίτι, με αποτέλεσμα να αφήνουμε το παιδί να παίξει όχι για να έχει ποιοτικό χρόνο αλλά για να ησυχάσει. (Αυτό μπορεί να σας φέρει σε δύσκολη θέση στο μέλλον αλλά δεν θα πω περισσότερα καθώς εδώ συζητάμε για την ποιοτική ώρα χρήσης)
"Γενικά αν δυσκολεύεστε να βάλετε όρια στο παιδί σας για την τηλεόραση θα έχετε το ίδιο και πρόβλημα με τον υπολογιστή, οπότε πριν ξεκινήσετε ενημερωθείτε και οργανωθείτε."
Όπως επιλέγετε τα προγράμματα που βλέπει το παιδί στην τηλεόραση έτσι θα πρέπει να επιλέγετε και τα αντίστοιχα για τον υπολογιστή. Μη διστάσετε να συμβουλευτείτε τους φίλους σας με λίγο μεγαλύτερα παιδιά. Δυστυχώς οι φίλοι που είναι καλοί στους υπολογιστές και δεν έχουν παιδιά σε κοντινή ηλικία δεν μπορούν να βοηθήσουν πολύ. Μην εμπιστευτείτε κανέναν 100% όλοι έχουν τα δικά τους μέτρα και σταθμά. Δοκιμάστε τα προγράμματα και παίξτε μαζί με τα παιδιά σας.
Από 5 ετών και άνω
Για τα παιδιά 5 χρονών τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Τα παιδιά αυτά έχουν αποκτήσει ερεθίσματα από πολλά μέρη και στο νηπιαγωγείο κάνουν ήδη χρήση υπολογιστή. Σε ιδιωτικά σχολεία έχουν χρησιμοποιήσει και διαδραστικούς πίνακες. Τα παιδιά αυτά ξεκινάνε να μαθαίνουν γράμματα και εδώ ο υπολογιστής μπορεί να βοηθήσει πολύ. Εκτός από το να μάθουν τη σωστή χρήση, τα παιδιά μπορούν να έχουν στη διάθεσή τους εκπαιδευτικό υλικό που μπορεί να τα βοηθήσει να κατανοήσουν γράμματα, αριθμούς, πράξεις, ξένες γλώσσες. Αν υπάρχουν και μαθησιακές δυσκολίες τα ειδικά προγράμματα μπορούν να βοηθήσουν κάποια παιδιά να ενταχτούν καλύτερα σε μια σχολική τάξη.
Για τα παιδιά 5 χρονών τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Τα παιδιά αυτά έχουν αποκτήσει ερεθίσματα από πολλά μέρη και στο νηπιαγωγείο κάνουν ήδη χρήση υπολογιστή. Σε ιδιωτικά σχολεία έχουν χρησιμοποιήσει και διαδραστικούς πίνακες. Τα παιδιά αυτά ξεκινάνε να μαθαίνουν γράμματα και εδώ ο υπολογιστής μπορεί να βοηθήσει πολύ. Εκτός από το να μάθουν τη σωστή χρήση, τα παιδιά μπορούν να έχουν στη διάθεσή τους εκπαιδευτικό υλικό που μπορεί να τα βοηθήσει να κατανοήσουν γράμματα, αριθμούς, πράξεις, ξένες γλώσσες. Αν υπάρχουν και μαθησιακές δυσκολίες τα ειδικά προγράμματα μπορούν να βοηθήσουν κάποια παιδιά να ενταχτούν καλύτερα σε μια σχολική τάξη.
Προσοχή στη μη ελεγχόμενη χρήση!
Τα ερεθίσματα είναι πολλά πλέον και εύκολα το εργαλείο μπορεί να γίνει παιχνιδομηχανή. Αν θέλετε να παίζει το παιδί υπάρχουν πολλές συσκευές όπως το PlayStation το Wii το PSP που μπορούν να σας προσφέρουν ώρες παιχνιδιού. Προσπαθήστε να το ξεχωρίσετε αυτό για να έχετε τη μέγιστη εκπαιδευτική απόδοση από έναν υπολογιστή. Σίγουρα τα παιδιά μπορούν να διασκεδάσουν στον υπολογιστή. Αν το κάνουν όμως δημιουργικά θα το χαρείτε περισσότερο και εσείς και αυτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου